پیچ شش‌ گوش

پیچ شش گوش

پیچ شش‌ گوش

 پیچ شش گوش یک نوع بسیار پرکاربرد از انواع پیچ ها است که ظاهر متفاوت، آن را از سایر این اتصالات متمایز می کند. این محصول عمدتا برای ساخت و ساز و یا تعمیر اقلام مختلف استفاده می شود و از همین رو بسته به موارد کاربرد آن، در ابعاد و اندازه های متنوع و همینطور جنس های گوناگون، تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. بنابراین می توان پیچ ‌های شش گوش را یکی از ابزارهای مهم و البته رایج در صنایع مختلف دانست که انتخاب آن نیازمند در نظر گرفتن موارد متعددی همچون سایز، جنس، قطر دنده، گرید و نکاتی از این دست خواهد بود. ضمن آنکه مکان و یا بخش هایی که قرار است از این نوع پیج در آن استفاده شود نیز اهمیت ویژه ای دارد. چراکه با استفاده از این نوع پیج، نصب انواع قطعات و باز کردن دوباره آنها حتی در برخی اتصالات سنگین ممکن می شود.

در صورتی که شما نیز با پیچ شش گوش سروکار داشته و یا قصد خرید آن را دارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

پیچ شش گوش

معرفی پیچ هگز بولت یا شش گوش

پیچ های شش گوش که با عناوین دیگری همچون هگز بولت یا آچار خور نیز شناخته می شوند یک سر شش ضلعی دارند که به واسطه همین کلگی شش وجهی‌ نامگذاری شده اند. این دسته از اتصالات اغلب به دو صورت تمام رزوه و یا نیمه رزوه در طیف وسیعی از زمینه های صنعتی به کار برده می شوند. از نظر ابعاد و اندازه و همینطور نوع متریال به کار رفته در ساخت نیز، این نوع پیچ ها دارای نمونه های مختلفی هستند و همین امر موجب آزادی عمل مصرف کنندگان در انتخاب انواع پیچ شش گوش برای کاربردهای مورد نظرشان شده است.

 

متریال ساخت پیچ شش گوش

به طور کلی فولاد، استنلس استیل، آهن، پلاستیک، پی وی سی اصلی ترین متریالی هستند که برای تولید پیچ های شش گوش مورد استفاده قرار می گیرند. البته معمولا برخی پیچ ها با جنس های خاص، دارای کاربردهای بیشتری در صنعت هستند که شامل موارد زیر می باشند:

  • پیچ هگز بولت آهنی، گرید 5.6 و 6.8
  • پیچ کربن استیل یا پیچ خشکه فولادی، گرید 8.8
  • پیچ فولاد آلیاژی، گرید 10.9 و گرید 12.9
  • پیچ فولادی استنلس استیل یا پیچ شش گوش استیل با گریدهای A2 و A4 و B8 و …

 

کاربردهای مهم پیچ های شش گوش

با توجه به اینکه پیچ ‌های شش گوش انواع و اقسام متنوعی دارند، از کاربردهای متعددی نیز در اغلب از صنایع برخوردار می باشند. درواقع یکی از دلایل مصرف بالای این قبیل اتصالات در صنعت، همین تنوع طراحی بوده که دست صنعت گران را برای انتخاب و استفاده از نمونه های مورد نیازشان باز می گذارد.

بر این اساس برخی از زمینه های مهم استفاده از پیچ های شش وجهی از قرار زیر هستند:

  • صنایع آب و فاضلاب
  • ساخت انواع ماشین آلات
  • صنایع ساختمانی
  • صنعت ساخت پل و سد سازی
  • صنعت نفت
  • صنایع گاز و پتروشیمی
  • ساخت اسکلت های فلزی، سوله و…

 

نحوه عملکرد پیچ های شش گوش

پیچ‌ شش گوش با توجه به استفاده مورد نظر، در حفره هایی که از پیش قلاویز شده اند و یا با کمک مهره به کار برده می شود. محکم کردن این نوع اتصال دهنده نیز با کمک طیف گسترده ای از ابزارها مانند انواع آچار، سوکت، بوکس شش گوش و… صورت می گیرد.

شاید بتوان سر شش ضلعی این پیچ ها را امتیاز ویژه ای برای این دسته از قطعات دانست. چراکه به این صورت می توان با بهره گیری از ابزارهای مختلف، زوایای مختلف پیچ را به راحتی در بر گرفت. همین ویژگی موجب می شود که نصب و اتصال پیچ شش گوش بسیار ساده شود و این در حالی است که محکم کردن و حتی باز کردن این نوع پیچ ها پس از نصب نیز راحت تر خواهد شد.

 

انواع پیچ های شش گوش

در ادامه این بخش به برخی از انواع پرکاربرد پیچ های هگز بولت یا شش گوش مروری خواهیم داشت:

 

  • پیچ خشکه

پیچ خشکه یکی از انواع پیچ های شش گوش است که اغلب در مناطق گرم و خشک که رطوبت بالایی ندارند به کار برده می شود. چراکه این دسته از اتصالات مقاومت پایینی در محیط های مرطوب و خورنده دارند.

 

  • پیچ خشکه نیمه رزوه

همانطور که اشاره شد، پیچ خشکه یک نوع پیچ شش گوش است که خود در دو نوع نیمه رزوه و تمام رزوه ساخته می شود. به این صورت که پیچ خشکه نیمه رزوه تنها در قسمت انتهایی دارای رزوه بوده و از آنجایی که بخش رزوه نشده از توان مقاومتی بالایی برخوردار است، دارای کاربردهای گسترده و مهمی در صنایع مختلف خواهد بود. این دسته از پیچ های شش گوش، طبق استاندارد Din 931 طراحی و تولید می گردند.

 

  • پیچ خشکه تمام رزوه

نوع دیگر پیچ شش گوش خشکه، دارای ساختاری تمام رزوه است که باتوجه به نیاز مشتری در ابعاد و اندازه های متنوع ساخته می شود. این پیچ حداکثر پنج سانتیمتر ارتفاع دارد و تولید آن طبق استاندارد Din 933 صورت می پذیرد.

 

  • پیچ گالوانیزه

برخلاف پیچ خشکه که برای مکان های خشک و فاقد رطوبت در نظر گرفته شده، پیچ گالوانیزه مناسب مکان هایی است که در معرض رطوبت قرار دارند و یا اینکه وضعیت اقلیمی منطقه محل استفاده، مرطوب است. درواقع این نوع پیچ شش گوش دارای پوشش گالوانیزه بوده و از همین رو، دوام بسیار مطلوبی در برابر رطوبت به نمایش می گذارد.

این دسته از پیچ های هگز بولت در اندازه های متنوع از سایز 6 تا 36 میلیمتر تولید و به بازار عرضه می شود. البته لازم به ذکر است که کارایی این پیچ مشروط به استفاده از مهره گالوانیزه بوده و می بایست در انتخاب متناسب این نوع پیچ و مهره دقت لازم را به خرج داد.

 

  • پیچ فلنجی

نوع دیگر پیچ های شش گوش با عنوان پیچ فلنجی آچار خور یا پیچ آچاری فلنجی معروف است که طراحی و ساخت این محصول با استاندارد Din 6921 مطابقت دارد.

 

  • پیچ سر واشر دار

همانگونه که از نام این نوع پیچ شش گوش پیداست، عملکردی در راستای آب بندی بهتر پیچ و مهره از خود ارائه می دهد. به این صورت که در قسمت زیر سر پیچ، حالتی واشر مانند وجود دارد و همین ویژگی به آب بندی پیچ کمک می کند.

 

  • پیچ گل درشت یا HV

این پیچ با اسامی دیگری مانند پیچ آچاری سنگین، پیچ هوی بولت یا پیچ HV نیز در بازار شناخته می شود و عمده ترین زمینه کاربرد آن در سازه هایی است که تحت فشار کششی و برشی بسیار زیادی قرار دارند.

البته پیچ گل درشت، از نظر ظاهری با پیچ شش گوش متفاوت بوده و همین ویژگی آنها را از هم متمایز می کند. به طوری که رزوه های پیچ HV، کوتاه تر و دارای  گل یا کلگی بزرگ تری است. این نوع پیچ ها معمولا از سایز 12 تا 36 میلی متر تولید می گردند و استفاده از آنها نیازمند به کارگیری آچارهایی متناسب با ابعادشان خواهد بود.

پیچ خودکار

X
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی ما اینجا هستند تا به سوالات شما پاسخ دهند
👋سلام ، چطور می توانم کمک کنم؟