انواع پیچ خودرویی

انواع پیچ خودرویی به دسته ای از اتصالات گفته می شود که در بدنه خودرو و به طور کلی صنعت ماشین سازی، نقش پررنگ و حائز اهمیتی دارد. حساسیت پیچ و مهره ها در خودروسازی، همانند دیگر صنایع بسیار زیاد بوده و نیازمند تولید و به کارگیری محصولاتی با ویژگی های خاص می باشد. استفاده از این دسته پیچ های صنعتی با هدف اتصال میان قطعات و سطوح مختلف و همچنین ثابت نگهداشتن آنها در کنار یکدیگر صورت می گیرد. همین امر لزوم استفاده از قطعات ایمن و استاندارد را در تولید و مونتاژ بخش های مختلف خودرو بیشتر می کند. چراکه علاوه بر ضرورت ایجاد اتصالاتی مقاوم و مستحکم، امنیت سرنشینان نیز موضوع حائز اهمیتی است و به آن توجه زیادی می شود. به همین منظور درنظر داریم که در ادامه این محتوا به معرفی انواع پیچ خودرویی و بررسی کاربرد آنها بپردازیم.

 

مهمترین ویژگی های پیچ های خودرویی

  • دارای استحکام بالا و دوام قابل قبول
  • قابل تولید در شکل های متنوع و اندازه های دقیق
  • استفاده از متریال گوناگون در ساخت مانند آهن، فولاد، استیل و…
  • دارای استاندارد های جهانی تولید
  • آبکاری تخصصی
  • دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ

 

کاربرد پیچ و مهره در صنعت ساخت خودرو

انواع پیچ خودرویی و اتصال دهنده هایی مانند گیره ها، بولت ها و یا واشرها که ساخته شده از فلزاتی همچون آهن، فولاد ضد زنگ درجه بالا و یا استنلس استیل هستند، در بخش ها و قطعات مختلف خودرو به کاربرده می شوند. از جمله قسمت هایی که این قطعات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به پانل های درب خودرو، قطعات و بخش های مختلف موتور، درون محفظه کیسه هوا و بسیاری دیگر از نقاط اشاره کرد. درواقع هریک از انواع پیچ های خودرویی برای استفاده در یک بخش خاص طراحی و ساخته شده اند و از همین رو هرکدام دارای نقش حیاتی و مهمی در خودرو می باشند. چراکه قرارگرفتن مجموعه ای از اتصالات و پیچ ها در قطعات و بخش های مختلف، تضمین کننده کارکرد صحیح و مطمئن وسایل نقلیه خواهند بود.

 

معرفی انواع پیچ خودرویی

همانطور که می دانید در صنعت ساخت خودرو و با هدف ایجاد اتصال میان بخش های مختلف از انواع پیچ خودرویی با اشکال و کاربردهای مختلف بهره برده می شود. این اتصالات بر اساس فاکتورهایی نظیر، نوع پیچ، ابعاد، جنس و زمینه استفاده در انواع و اقسام گوناگون تولید می شوند که هریک به واسطه مشخصات فنی و ساختاری، در بخش های به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. از همین رو، استفاده از آنها مستلزم برخورداری از شناخت و دانش کافی است تا مطابق با مقاومت آنها و شرایط مورد نظر در محل دقیق به کار برده شوند.

برخی از انواع مهم پیچ های خودرویی از قرار زیر می باشند:

 

پیچ خودرویی آهنی

از جمله نمونه های پرکاربرد و بسیار مهم پیچ های مورد استفاده در صنعت خودرو، پیچ خودرویی آهنی است که با استاندارد DIN985 تولید می شود و از یک استوانه تمام رزوه با سر صاف تشکیل شده است. از ویژگی های مهم این نمونه از انواع پیچ خودرویی می توان به طراحی منحصر به فرد آن اشاره کرد که دارای دنده های بسیار ظریف در ساختار خود می باشد. همچنین عمق دنده های این نوع پیچ نیز بسیار کم بوده و اتصال آن به سطوح داخل خودرو و یا بدنه قطعات، نیازمند مهره یا واشرهای مخصوص خواهد بود. متریال به کار رفته در ساخت پیچ خودرویی آهنی، گالوانیزه سرد است که به صورت آبکاری بر روی بدنه پیچ قرار می گیرد.

 

پیچ خودرویی دوسو

یکی دیگر از پیچ های خودرویی که استفاده زیادی در صنعت ماشین سازی دارد پیچ ماشینی دوسو است. جنس این نوع اتصالات نیز از آهن بوده و رزوه های سطح آن با فاصله از هم قرار گرفته اند. آبکاری گالوانیزه نیز پوشش این نوع پیچ ماشینی است و از نظر سایز نیز در انواع مختلف قابل استفاده می باشد.

 

پیچ خودرویی خزینه چهارسو

نمونه بعدی از انواع پیچ خودرویی که در جنس های مختلف استیل، فولاد، آهن و غیره نیز قابل تهیه است، پیچ خزینه چهارسو نام دارد. داشتن دنده های ریز، مهمترین مشخصه این نوع پیچ ها است و برای ایجاد اتصالی محکم با سطوح و قطعات، وجود یک مهره شش گوش نیز ضروری است.

 

پبچ های آلن

نوع دیگری از پیچ های شش گوش که در صنایع خودروسازی نیز کاربرد گسترده ای دارد، پیچ آلن است که مطابق استاندارد DIN912 تولید می شود. این نوع پیچ بصورت استاندارد در دو کلاس 8.8 و 12.9 ارائه می گردد که هریک از آنها به طور جداگانه در گریدهای مختلفی از آهن و فولاد و به صورت نیم دنده و تمام دنده قابل تولید هستند.

 

پیچ های واشردار

از دیگر انواع پیچ خودرویی می توان به پیچ واشردار اشاره کرد که به واسطه وجود یک واشر در زیر گل پیچ، با این نام شناخته می شود. درواقع اتصال این واشر به پیچ، موجب انتشار یکسان و یکنواخت فشار وارده بر روی سطح پیچ خواهد شد. اما از ویژگی های برجسته این اتصالات می توان به دندانه های داخلی و خارجی آن اشاره کرد. ضمن آنکه پیچ های واشردار دارای واشرهایی در اشکال مربع، مارپیچ، مخروطی و صفحه تخت می باشند. علاوه بر آن، سر این دسته از پیچ ها همانند سایر اتصالات صنعنی در انواع مختلف و به صورت تخت، عدسی، استوانه ای، گرد، اتصالی، شش گوش و… قابل ارائه هستند.

 

قیمت پیچ و مهره خودرویی

با توجه به اینکه انواع پیچ خودرویی و مهره های آنها به صورت کلی و جزئی به فروش می رسند، قیمت آنها نیز تحت تأثیر همین مسئله متفاوت خواهد بود. البته عوامل و فاکتورهای دیگری نیز در این رابطه نقش دارند اما نکته بسیار مهم این است که برای بهره مندی از قیمت های درست و منصفانه، حتماً مراکزی را برای خرید درنظر بگیرید که دارای سابقه و اعتبار کافی در این زمینه هستند. چراکه این مراکز، علاوه بر عرضه تولیداتی استاندارد و باکیفیت، قیمت هایی متناسب با حجم خرید و درجه کیفی محصول به شما اعلام می دارند. این موضوع با توجه به حساسیت بالای صنعت خودروسازی و لزوم رعایت استانداردهای کیفی در پیچ و مهره های مورد استفاده، توجه بیشتری را طلب می کند. از همین رو ترجیح دادن کیفیت به قیمت می تواند از بروز مشکلات جانی و مالی در آینده پیشگیری کند.

پیچ شش‌ گوش

X
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی ما اینجا هستند تا به سوالات شما پاسخ دهند
👋سلام ، چطور می توانم کمک کنم؟